تماس روزانه با مواد پلاستیکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است

 14 ژوئیه  2017- تحقیقات نشان می‌دهد، مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌هایی که در بسته‌بندی مواد غذایی، اسباب بازیها و برخی وسایل پزشکی استفاده می‌شوند با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سایر بیماریهای مزمن در مردان مرتبط هستند.

محققان استرالیایی نشان دادند که فتالاتها همچنین می‌توانند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و فشار خون را در مردان افزایش دهند.

در این تحقیق محققان دانشگاه آدلاید و موسسه‌ی تحقیقات بهداشتی و پزشکی جنوب استرالیا (SAHMRI)، 1500 مرد را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که شواهدی از فتالات در ادرار 99.6  درصد از شرکت کنندگانی که سن آنها 35 سال یا بیشتر است، وجود دارد، البته علت آنرا هنوز نمی‌دانند.

 نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکتر Zumin Shi می‌گوید: ما دریافتیم که شیوع بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و فشارخون بالا در میان مردانی که مقدار کل فتالات موجود در بدن آنها بالاتر است، بیشتر می باشد، اگر چه ما هنوز علل دقیق ارتباط مستقل فتالات‌ها با این بیماریها را نمی‌دانیم.

او افزود: همچنین ما می دانیم که این نوع از مواد شیمیایی بر سیستم  غدد درون ریز انسان که ترشح هورمونها را کنترل کرده و در تنظیم رشد و متابولیسم بدن نقش دارند و  بلوغ و عملکرد جنسی افراد را تنظیم می‌کنند، تاثیر می گذارند.

در تحقیقات پیشین مشخص گردید که عواملی مانند سن و رژیم‌های غذایی با افزایش غلظت فتالاتها مرتبط هستند، درحالیکه یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد که غلظت فتالاتها در بدن مردانی که از مقادیر کمتری میوه‌جات و سبزیجات تازه استفاده می‌کنند و مقادیر بیشتری غذاهای فرآوری شده می‌خورند،  بیشتر است.

 دکتر Shi  افزود: 82 درصد از مردان شرکت کننده در این تحقیق اضافه وزن داشته یا چاق بودند  (شرایطی که با ابتلا به بیماریهای مزمن مرتبط است)، اما پس از تعدیل  نتایج بر اساس  وزن  باز هم  ارتباط معنی‌دار بین میزان بالای فتالاتها و بیماریها تغییری نکرد، علاوه بر این هنگامیکه  نتایج برای عوامل اجتماعی–اقتصادی و سبک زندگی مانند کشیدن سیگار و مصرف الکل تنظیم گردید، همچنان ارتباط بین غلظت بالای فتالاتها و بیماریها تغییری نکرد.

اگرچه در این تحقیق افراد شرکت کننده مرد بودند اما محققان معتقدند این نتایج برای زنان نیز مشابه است.

دکتر Shi گفت: ما به تحقیقات بیشتری احتیاج داریم ما معتقدیم کاهش فتالات‌ها در محیط زیست تا جای ممکن همراه با تصحیح شیوه‌ی زندگی، ممکن است خطر ابتلا به بیماریهای مزمن را کاهش دهد.

 یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی Environmental Research منتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/everyday-plastic-chemicals-linked-to-type-2-diabetes-risk-95492171.html